Huvin ja urheilun vuoksi.

TYA kahvakuulakoulutuksessa

Meillä Voimakadulla oli eilen TYA-oppilaitoksen personal trainer -opiskelijoiden kahvakuulakoulutus. Opintoihin kuuluu myös kahvakuulaosuus.

Vedin heille päivän mittaisen, tiiviin ja intensiivisen koulutuksen. Päivässä ehtii oppia perusliikkeiden tekniikat ja ohjelmoinnin perusteet, jonka lisäksi kävimme läpi myös liikkeiden ohjaamista ja harjoitusten suunnittelua. Kuten aina, oma harjoittelu ja osaaminen on se, mistä kaikki lähtee myös toisten opettamista ja ohjaamista ajatellen.

Porukka oli todella taitava ja hauska, kiitos kaikille ja tervetuloa uudestaan! Tässä päivän aloittelua.
sali
Tässä ollaan lämmittelyn ja alkupuheiden jälkeen jo hommissa, eli vauhtipunnerrus työn alla.
sali2
Opetan liikkeet aina tietyssä järjestyksessä ja kehotan myös opettamaan ne tietyssä järjestyksessä. Ks. täältä teksti Kahvakuulan nostaminen: liikkeiden opettamisesta. Yläasento on tärkeä (painot tulee pysäyttää pään päälle turvallisuuden ja tehokkuudenkin takia), ja sitä on helpompi harjoitella vauhtipunnerruksen ja työnnön kautta, eikä heti edetä esim. tempaukseen, jossa kuula liikkuu isossa kaaressa ylös.

Myös ote ja räkkiasento ratkaisevat jokaisen liikkeen onnistumisen. Rinnalleveto ja tempaus on helpompi opetella, kun osaa ensin heilautuksen (ala-asento ja jalkojen käyttö, painon liikkuminen ylöspäin). Eteneminen on looginen ja hyväksi havaittu (kaikki oppivat aina).

sali4
Hieman magnesiumia!
chalk
Ja taas nostetaan. Päivän aikana tehtiin pitkiä sarjoja. Ensin perusliikkeitä 3×4 minuutin sarjat treeninä, sen jälkeen yksi 6 minuutin sarja (työnnön tekniikkaa) ja lopuksi yksi 12 minuutin sarja (piti olla 10, mutta eräs osallistujista ehdotti lisää, joten otimme lisää =). Lisäksi raskaampia ja erilaisia heilautuksia (ja liikkeen versioiden eroja).
IMG_9655
Nostamiseen liittyvä taloudellinen tekniikka, jalkojen käyttö ja hengitys, sekä tietynlainen liikkumisen rentous on helpoin oppia pitkien sarjojen kautta. On helppo pusertaa 10 toistoa käsivoimilla ja lopettaa siihen, mutta kahvakuulan nostamisessa on kyse aivan eri asiasta. On toinen juttu tehdä kuusi minuuttia ja esim. 60 toistoa.

Pitkien sarjojen kautta tekniikan oppii nopeammin ja paremmin, ja tekemisen helppous yllättää monet. Siitä kahvakuulan nostamisessa kuitenkin on kyse (high rep ballistic tool, kuten IceChamberin Steven joskus tiivisti).

Tekniikka on alussa tärkein pointti: kun oivaltaa miten helppoa on nostaa kevyesti (hyvällä tekniikalla), voi mennä harjoittelussa heti eteenpäin ja ottaa raskaampia painoja tai pidentää sarjaa. Kaikki tämä edellyttää sitä, että perusliikkeiden tekniikka on ensin kunnossa.
sali5
Tällaisin eväin, he tulivat Etelä-Afrikasta Itäharjulle, oikein paljon kiitoksia ja tervetuloa treenaamaan. Ensi vuonna on sama pt-koulutus uudestaan.
IMG_9688

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Basic HTML is allowed. Your email address will not be published.

Subscribe to this comment feed via RSS