Huvin ja urheilun vuoksi.

Rakkautta ja riisikakkuja.

Tavoitteet tälle vuodelle? Otsikko, siinäpä se pähkinänkuoressa. Kuvassa tyttären kanssa.  

1. Kehitä, älä kuihduta. 

Jos et tiedä mistä on kyse, lue tämä vanha postaus suorituskyvystä. Olen edelleen täsmästi samaa mieltä.

Läski tai laihuus tulee ja menee, mutta ennätyksiä ei voi kukaan ottaa pois. Tiedättekö – mikä on masentavampaa kuin se, jos aina miettii laihtumista ja välillä vaikka onnistuu, sitten ”tulee jotain” ja lihoo takaisin.

Kannattiko murehtia ja käyttää kaikki se aika laihtumisen ajatteluun? Toki sitä voi rasvaprosentteja ruuvata ja itseään mittailla, mutta ei saa olla neuroottinen. Se on ehkä myös epäseksikkäintä, mitä tiedän. 

Mutta koska ennätykset pysyvät, suosittelen kääntämään ajattelun laihtumisen sijaan suorituskykyyn. Panostaa kehittymiseen. Kun treenaa riittävästi ja oikein, kroppa kyllä muuttuu siinä mukana. Se ei voi olla muuttumatta.

Sain loppuvuodesta maastavetoon 155 kg, takakyykkyyn 120 kg, etukyykkyyn 100 kg. Tämä on omassa mittakaavassani paljon parempaa kuin se, että olisi ”yhden päivän kireä”, kun en kuitenkaan elä esimerkiksi valokuvassa. 

2. Ruokavalio

No, tämä on kompastuskiveni, koska kiinnostus (tai muisti) ei jotenkaan riitä. Elämään pitäisi lisätä kahta asiaa: rakkautta ja hiilihydraatteja. Unohdan palautusjuoman, unohdan ateriat treenin jälkeen, unohdan kaiken. Kuljen pieni musta vihko taskussa ja muistelen menneitä, paljonko tuli tai meni, miksi ja miksi ei – mutta en muista syödä ajoissa.

Eli enemmän riisikakkuja.

3. Balanssi

Ensimmäistä kertaa elämässäni ymmärrän haluta tasapainoa. Balanssia treeneihin, työhön, etu- ja takapihan sisustukseen, pussilakanoiden sävyyn. Koti, uskonto, isänmaa. Mitä sitä tauhkaa nyt on, ihmissuhteita (= hiki korvaa ystävää) ja sellaista.

Eli tasapainoa asioihin. Ei yhtä 95% ja toista 5%, vaan uusi jaottelu.

4. Treenitavoitteet

Nyt olemme ytimessä. Jos yllämainitut kohdat täyttyvät, myös viimeinen voi täyttyä.

Suunnittelin treeniohjelmani viime vuonna itse, mutta nyt pyysin Voimakadun Tuomasta tekemään minulle treenit voimaharjoitusten osalta. Ensimmäinen tavoite on maastavetoon 160 kg. Ainoa tehtäväni on enää noudattaa ohjeita. Valitettavasti ohjeiden noudattaminen ei ole niin helppoa kuin luulisi.

Mitä ruokavalioihin ja niiden toimivuuteen tulee – jos paino ei putoakaan – aina pääsee kysymään saman kysymyksen: ”Lukiko siinä ohjeessa katkarapuleipä?”

Koskaan ei lue, mutta aina se sieltä lautaselta löytyy? Ne ohjeet, ne ohjeet. Hyvä nyrkkisääntö voisi olla, että älä kysy ohjeita, ellet aio noudattaa niitä.

Lisäksi aion käydä hierojalla säännöllisesti. Ei kaksi kertaa vuodessa kuten yleensä =) vaan hieman useammin. Kolme kertaa vuodessa olisi jo hyvä saavutus.

Mainokset

2 Responses to “Rakkautta ja riisikakkuja.”

  1. Anniina

    Olet varmasti jo kirjoittanut asiasta, mutta en nyt äkkiseltään löytänyt sitä joten kysyn täällä. Juon itsekin aamulla vettä johon lisätty suolaa ja sitruunaa, mutta mikä tässä juomassa on sitruunan tarkoitus, maku? Vesi ja suola oletettavasti kropan nesteytykseen :D

    Vastaus
  2. Henna

    Ihana kuva, söpöjä ootte ;) Ja taustalla näkyy jonku äijän pötsi (ei pahalla) :D

    Vastaus

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Basic HTML is allowed. Your email address will not be published.

Subscribe to this comment feed via RSS