Huvin ja urheilun vuoksi.

Satunnaisia ruokavinkkejä

Kokosin tällaisen postauksen muutamasta ihan satunnaisesta ”omaa elämää helpottavasta” asiasta. Kuvien tuotteet ei ole mitenkään välttämättömiä, mutta on niissä ihan jujuakin.

Iso osa on täysin makuasioita, eli mitään perusteluita ei välttämättä edes ole.

Olen sillä tavalla tyypillinen suomalainen mies, että asioiden on oltava helppoja ja yksinkertaisia, tai ne jää tekemättä ja syömättä. En välttämättä esimerkiksi muista syödä vitamiineja, ellei purkki jotenkin erikseen putoa naamaan tai päähän.

Ohranoras. Viherjauheet voi maistua aika pahalta jos ei ole tottunut. Kannattaa laittaa vain vähän vettä, niin maku on itse asiassa parempi. Lisäksi se sekoittuu veteen parhaiten sheikkerissä (jos käytössä on MSM, myös se toimii sheikkerin kautta parhaiten). Tässä on noin 1 dl vettä ja 1 rkl ohranorasta. Maku on jopa hieman kermainen, sanoisinko. Tässä vanha postaus 12#vehnänoras ja vitamiinit.
IMG_3152
Erikoishyveet. En käytä maitotuotteita enkä siten syö rahkaa, mutta sen sijaan syön aika paljon marjoja ja jääkaappi- tai pakastinkylmiä erikoishyveitä. Nämä on oikeastaan kuin smoothiet, mutta vähemmällä vedellä. Koostumuksesta tulee hieman ’jäätelönomainen’ kun laittaa sekaan avokadoa, banaania tai vaikka kookosmaitoa.
IMG_3169
Käytännössä:
 jäisiä marjoja, heraproteiinia, sitten joku paksu ainesosa (heh, eli juurikin avokado tai banaani) — siitä sauvasekoittimella sekaisin. Makeutukseen steviaa (harvemmin sitä, en pidä mausta), hunajaa tai vaikka erytritolia. Päällä on kookoshiutaleita tai kaakaorouhetta.

Näiden kanssa voi hifistellä paljonkin, makuja vaihdella tai kokeilla suklaan makuista. Tai laittaa pakastimeen hetkeksi (?), itse syön sellaisenaan heti.

Tämä taisi olla pakastimessa ja meni heti pilalle:
IMG_3154
Vihannekset
syön aika usein raakana ja sellaisenaan, ilman kastikkeita tai muita höystöjä. Chiliä ruokaan (ei raakana), parsakaali pestynä (jos keitän, ehdottomasti varsineen), pikkutomaatteja.
IMG_3148
Syön aika paljon punaista lihaa ja jauhelihaa varsinkin. Paistan siihen sekaan lähes aina pakastepinaattia, sipulia, porkkanaa, persiljaa, kesäkurpitsaa. Jos tavoittelisi kasvisten syömisessä vaikkapa ”puoli kiloa päivässä” -teesiä, se tulee helposti näiden kyljessä. En laske päivän kasvisten saantia, mutta otaksun että niitä tulee väistämättä aika paljon. Ketsuppia syön, mutta se ei kaiketi ole vihannes. 

Hedelmiä en oikeastaan syö banaania ja omenasiideriä lukuunottamatta, tai jos joku tarjoaa mandariinin. Sitruunaa käytän veteen (en ole tosin hetkeen laittanut).
IMG_3157
Tämä on hyvää! Guacamolea (pelkkä avokado + lime + pussi) ruoan mukana, riisikakkujen päälle tai miten tykkääkin. Kalkkunan kanssa? Tämä yksilö on nyt hälyttävän raaka, mutta you get the point. IMG_3160
Aamulla tein lapselle evääksi kolmioleipiä, jotka täytin juurikin tuolla avokadolla ja toisen tonnikalalla. 
IMG_3223
Riisikakut ja taatelit.

Hiilarit jää omalla kohdalla joskus turhan vähälle huomiolle (unohtuu), joten suosin näitä treenin jälkeen. Tai banaania smoothiessa, tai ruoassa keitettyä riisiä tai bataattia. Viljoja voisin syödä (en varsinaisesti saa mitään oireita turvotusta lukuunottamatta), mutta pääsääntöisesti välttelen kotimaisia viljoja.
IMG_3162
Heraproteiini. Makuja ja merkkejä on miljoona. Juuri nyt minulla on tätä iHerbistä tilattuna (ks. tästä). Se on aika arvokasta, mutta sanovat sitä laadukkaaksi. Jos tilaat, niin KUK921 -koodilla saa alennusta ensimmäisestä tilauksesta.
IMG_3127
Smoothiet ja pirtelöt. 

Tässä on kaksi vanhaa kirjoitusta aiheista Näin teet pirtelön I ja Näin teet pirtelön II. Systeemi on edelleen sama. Käytän nesteenä aina vettä ja ”täytteenä” marjoja. Manteli- ja kookosmaitojakin voi käyttää, mutta niistä tulee vähän turhan tuhteja. Superfoodeja on mukana satunnaisesti, riippuen nyt mikä lasketaan superfoodiksi. 
IMG_3120
Tässä oli melkeinpä pelkästään mustaherukoita ja banaania.
mustaherukat

Kahvi.

Raaskin aika nihkeästi ostaa luomua, mutta tässä merkissä luomu on suunnilleen samanhintaista kuin tavallinen. Suodatinkahveista Löfbergs Lila on mielestäni tämän hetken maistuvin merkki, paketti maksaa 5-6 € kaupasta riippuen. Hintaero juhlamokkaan on ehkä 100%, mutta toisaalta makuakin on 200%. Myös Lidlin Bellarom-kahvia toki juon (maksaa euron!).

En nyt etiketistä huolimatta maista mitään ”cocoa noteseja” tässä, mutta ainakin paketti on kauniin värinen.
IMG_2935
Vesi. Juon vettä ainakin kolmisen litraa päivässä? Toisinaan joudun muistuttamaan itseäni siitä (jos tuntuu että on nälkä silloin kun ei järjen mukaan pitäisi olla, se johtuu monesti siitä että en ole juonut). Juon aamulla 0,5 litraa, treenin aikana ehkä litran ja loput päivän mittaan.

Valveillaoloaika on pitkä, joten kyllä siinä ehtii vettä juomaan. Pääsääntöisesti juon vain vettä ja mustaa kahvia, joskus vihreää teetä, eli en esim. mitään mehuja.
IMG_2940
Tällasia satunnaisuuksia, ehkä itsestäänselvyyksiä, mutta tuli nyt mieleen. =)

Mainokset

7 Responses to “Satunnaisia ruokavinkkejä”

  1. eppu

    Paleoruokavaliossa siis maitotuotteet on kielletty, mutta heraproteiini on kuitenkin ok? Kiva ruokapostaus!

    Vastaus
  2. Kukka

    eppu, kiitos viestistäsi!

    En varsinaisesti noudata paleoruokavaliota, joten omat valintani ei johdu siten oikeastaan muusta kuin .. no, omasta valinnasta. Tähän olen päätynyt! :)

    Maito pahentaa ihoani aika näkyvästi (iho on muutenkin aika huono ja oireilee helposti), joten en koe maitotuotteita tarpeelliseksi. Viljat taas turvottavat, ei toki samalla tavalla ja yhtä nopeasti kuin aiemmin (eli voisin syödä viljoja, mutta en oikein löydä niille sijaa tai tarvetta).

    Sillä, mitä kuuluu esim. paleoon ja mitä ei, ei ole minulle merkitystä. Ei se huono ruokavalio ole, mutta omalla kohdallani en ole kokenut tarpeelliseksi kovin tarkkoja raameja.

    Syön siten minkä olen itselleni kokenut toimivimmaksi, ilman suurempia suruja. Paleotyyppisesti kyllä, varmasti suurimman osan ajasta. :)

    Mitä tuohon maito-heraproteiiniasiaan tulee, esimerkiksi Samin tiivistys on tässä:

    ”Laadukas heraproteiini ei aiheuta samoja ongelmia kuin prosessoidut maitotaloustuotteet. Laadukkaan heraproteiinin laktoosipitoisuus on todella matala, lisäksi heraproteiini ei sisällä maitoproteiinin kaseiinia, joka on suuri syy maitotuotteiden aiheuttamiin ongelmiin.”

    http://samisundvik.com/2013/05/26/rahkaa-ja-raejuustoa-perusbodarin-ja-painonpudottajan-tarkeimmat-evaat/

    Vastaus
  3. Kati

    Robert Pauligin tumma paahto mustassa pussissa on mun kahvisuosikki. Lidilissä 4 e 400g.
    Ihanan vahvaa ja” täyteläinen” maku.

    Vastaus

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Basic HTML is allowed. Your email address will not be published.

Subscribe to this comment feed via RSS