Huvin ja urheilun vuoksi.

15# vastustuskyky

Vastustuskyky on kiinnostava aihe, koska taas on ns. flunssakausi. Silloinhan flunssa tunnetusti vaan ”tulee”. Se tulee päiväkodista, koulusta, työpaikalta, vilustumisesta .. vai tuleeko?

En oikein tiedä mitä tästä ajattelisin, koska sairastelen äärimmäisen harvoin (viimeksi olin flunssassa syksyllä 2011, silloinkin tiesin että työputken päätteeksi tulen sairastumaan – ja näin kävi). Muutoin en syty sille ajatukselle että mikään asia ”vaan tulee”.

Varpu kirjoitti näin Vogelin sivuille:

”Flunssalta meitä suojaa immuunijärjestelmämme, jota me tavikset kutsumme vastustuskyvyksi. Immuunijärjestelmällä tarkoitetaan elimistön omaa puolustusjärjestelmää vieraita taudinaiheuttajia (esimerkiksi viruksia ja bakteereja) vastaan.”

Luulen, että alttiuteen sairastella vaikuttaa paitsi kehon vastustuskyky, myös mieli, asenne ja asioihin suhtautuminen. Jos on taipuvainen huoliin ja murheisiin, ehkä keho on alttiimpi myös sairastumaan (stressistä lisää toisessa kirjoituksessa).

Tylsästi kallistun taas äitiini, joka on muistaakseni 63-vuotias. Hänellä on ollut kuumetta elämänsä aikana vain kerran. Nuhaa ei kai koskaan. Toispuolihalvaus on, mutta ei flunssaa. Ihan reilua!

En halua uskoa siihen, että on normaalia sairastaa. Eihän se voi mennä niin, että ihmisen ”kuuluu” olla sairaana 1-5 kertaa vuodessa. Aivan kuin tämä olisi virallinen suositus (Lähde: Wikipedia/flunssa), jolle ei vaan voi mitään?

En hyväksy ajatusta. Jos omaa vastustuskykyä voi pitää yllä aina, miksi herätä vasta kun on jo liian myöhäistä? Flunssakausi on vähän kuin kesäkunto: havahdutaan asiaan kerran, pari vuodessa, mutta 360 päivää tehdään jotain ihan muuta. Tiedättekö – noin neljän viikon kuluttua alkaa taas nesteenpoisto pikkujouluihin: naistenlehtien ”näin mahdut pikkumustaan” -jutut.

Jos velloo elämänsä läpi iltapäivälehtien teemojen mukaan, voi jo etukäteen katsoa kalenterista milloin kuuluu lihoa, laihtua ja milloin sairastaa. Tämä kollektiivinen passivoitumis-uhrautuminen ei ole minun makuuni. Että asioita ”on liikkeellä” ja ”tulee”. Miettikää nyt itsekin.

Niinpä olisi hyvin arveluttavaa suositella, että pitäisi itsestään huolta vain esimerkiksi syys-lokakuun vaihteessa :D jos voi tehdä sitä aina. Ei nyt mennä ruokavalioon, liikuntaan, nukkumiseen, vaan muutamaan täsmätuotteeseen, jotka auttavat tässä. Pakuri on todella jees.

Työsuhdepakuri ei olisi huono idea yrityksille, jotka haluavat pitää työntekijät töissä eikä sängyssä (työsuhdepainonnosto vielä parempi).

CocoVilla on pakuria monessa muodossa. On jauhe, tee ja pikapakuri (tämä on suloisuudessaan oma suosikkini).
kuva-4
Sami kysyi blogissaan Montako flunssaa haluat sairastaa tänä talvena? ja siellä on muutama linkki suoliston terveyteen.

No. Juuri kun pääsin leijumasta että sairastelen äärimmäisen harvoin – nyt on kuitenkin pientä oirehdintaa ilmassa. Tiedän sen johtuvan 07-22 työpäivistä, treeneistä ja levon puutteesta. On toki hyvin yhdentekevää mistä se johtuu, koska se tuli jo – ja jännästi myös meni. Sami keitti parantavaa juomaa, feat. Lion’s mane. Tämä (ja 9 h yöunet) toimi ja oli kaiken lisäksi hyvää.
pakuri
Tuo on sikäli poikkeuksellista, että kahvia lukuunottamatta en tykkää kuumista juomista yhtään (ellei mukana ole esim. rommia). Teetä en yleensä jaksa juoda, mutta nyt ihastuin lakritsijuurijauheeseen ja sen kanssa kaikki on hyvää.
kuva-78
Pikku vinkkinä vielä se, että pakuria voi käyttää myös smoothien pohjana. Ennen kuin kysytte miksi, niin minäpä kysyn miksi ei?
kuva-1
Käykää Life-myymälässä, sieltä löytyy näistä kaikkea ja varmasti myös iloinen myyjä kertomaan lisää.

Mainokset

4 Responses to “15# vastustuskyky”

  1. Markku Niilo

    Tämä on erittäin tärkeä postaus.. varsinkin niille jotka treenaavat paljon ja jotka ovat kiireisiä ja stressaantuneita. Haluiaisin lisätä tähän sen D-vitamiinin saannin. Vaikka se on muotiasia niin tuntuu että varsinkin Suomessa on muotia vähätellä sen vaikutusta.. se on liian hyvää ollakseen totta ja se on muotia .. kaksi erittäin hyvää syytä vähätellä sen tehoa. Mutta lainatakseni vanhaa sanontaa totuus ei pala tulessakaan. Kehoittaisin kaikkia ottamaan sitä D-vitamiinia 50-100microa ja testauttamaan D-vitamiinitasonsa.
    Itse olen ottanut sitä noita määriä kohta kaksi vuotta ja huolimatta korkeasta stressitasosta flussani ovat lähes nollassa..

    Vastaus
  2. Ride

    Paitsi jos on joku perussairaus, jonka takia flunssat vaan tarttuu huomattavasti helpommin kuin jos olisi täysin terve. Ja kun valitettavasti sairaus on semmoinen, että sen kanssa on vaan opittava elämään koko loppuelämänsä.

    Eli ihan aina ei voi syyttää huonoa immuniteettiä. Mä teen kaikkeni, että immuniteetti olisi hyvä, ja silti olen sairaana vähintään pari kertaa syksyllä ja pari kertaa keväällä, ja uutuuteena olin kipeänä myös kesällä! Mä en ainakaan enää keksi miten saisin vastustuskykyäni vielä enemmän boostattua, varsinkaan, kun ei ole näihin kalliisiin lisäaineisiin varaa…

    Vastaus
  3. Kukka

    Ride, kiitos viestistäsi, toki näinkin. En tietenkään mitenkään ”syytä” huonoa ketään tai mitään, toivottavasti ei tule sellainen käsitys että yritän ”syyttää” jotakuta, lähinnä tarjota vaihtoehtoja.

    Tässä tai missään blogiteksteissä en valitettavasti voi huomioida kaikkia – eli pakko ottaa ns. yleispätevä linja joka koskee ”perustervettä enemmistöä”.

    Aivan kuten treeniin liittyvissä jutuissa ei voi tekstien tasolla aina huomioida ”sitä, joka ei ehkä pysty tekemään tätä tai tuota”, ja niin edelleen.

    Yksilölliset vahvuudet / heikkoudet asiat katsotaan sitten henkilö kerrallaan vaikka salilla, mutta ensin on oltava jokin kattoajatus – sitten vasta mennään yksilötasolle. =)

    Vastaus

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Basic HTML is allowed. Your email address will not be published.

Subscribe to this comment feed via RSS