Huvin ja urheilun vuoksi.

14# syysherkku olet sinä: suklaa

Painonpudotus nyrjähtää jo ajatuksen tasolla siinä, jos kuvittelee että ei voi enää koskaan syödä mitään hyvää – tai että on aloitettava vaikkapa herkkulakko ja kieltäydyttävä kaikesta.

Ajatus on heti negatiivinen, mikä ei kuulosta pitkältä tieltä. Kukaan ei voi ikuisesti kieltäytyä kaikesta. Haastattelin Hanna Markukselaa Vogelin sivuille joskus pari vuotta sitten, ja Hanna totesi hyvin:

”Epäterveellisiä tottumuksia on mahdoton muuttaa pysyvästi paremmiksi kieltojen kautta.

Hoe itsellesi, ettet saa ajatella pullaa. Mitä tapahtuu? Päätä, ettet saa enää koskaan syödä pullaa. Kuinka käy seuraavan kerran kun näet pullan? Ajattelet pullaa.”

Pullateoria pätee varmasti myös pannacottaan ja pasta carbonaraan, joita ei painonpudotusvaiheessa varsinaisesti voi suositella. Mutta sen sijaan, että ryhtyy vimmatusti kieltämään itseltään asioita, voi löytää niille paremman vaihtoehdon. Ja jossain vaiheessa koko ajatus siitä, mikä oikeastaan on hyvää, voi muuttua.

Vilkaiskaa ehdottomasti CocoVin FB-sivu. Väyrysen päät jää kakkoseksi noiden syötävien rinnalla.

Nyt tietysti, tiedän että yleinen ajatus on se, että ”ei mitään tekoherkkuja, vaan silloin kun herkutellaan, herkutellaan kunnolla ja otetaan sitä oikeaa”.

Oikeaa sokeria, oikeaa vehnää, oikeaa pullaa. Kaunis ajatus – ongelma on vaan siinä, että jos tätä ”oikeaa” ottaa joka ilta, ei enää voida puhua painonpudotuksesta vaan pikemminkin sen lisäämisestä.

Vaihtoehtojen löytäminen on hyvä ratkaisu – se poistaa tarpeen kieltäytyä kaikesta. Nämä on paitsi hyvänmakuisia, myös terveellisiä (kyllä, ne kaksi on mahdollista yhdistää).

Kirjoitin suklaasta jo aiemmin, tässä uudestaan. Suosittelen testamaan CocoVin valmiita raakasuklaalevyjä, näistä minttu on oma suosikkini: todella-todella hyvää. Nämä on täysin lisä- ja säilöntäaineettomia – ehkä parasta terveysruokaa mitä olemassa on. Lifesta saa!
kuva-5
Toki aina vaihtoehtona on tehdä omat suklaat itse. Raakasuklaapaketti on tähän helpoin reitti.
kuva-1
Pakkauksessa on kaikki mitä tarvitaan ja selkeä ohje mukana. Käytännössä aineet sekoitetaan ja sulatetaan vesihauteessa, jonka jälkeen sen voi kaataa muotteihin tai lautaselle ja pakastaa hetken aikaa. Hieman erilaista kuin Dacapo, koska parempaa. Suklaan terveysvaikutuksista ja sen tekemisestä kannattaa lukea Jaakko Halmetojan raakasuklaa.com-sivuilta lisää.
kuva-9
Herkuiksi voitaneen lukea kaikki muukin makea? Tai näin ainakin omalla kohdallani. Siinä tapauksessa lasken mukaan myös taatelit ja kuivatun mangon ja myös papaijan (mango parempaa).
mango
Suosittelen myös marcona-manteleita, etenkin kuivattuna ja suolattuna versiona. Manuaali-suolaus menee muistaakseni siten, että ensin manteleita liotetaan, jonka jälkeen ne suolataan, liotetaan taas ja sitten paahdetaan haaleassa uunissa (luukku vähän auki). Toinen vaihtoehto on kuivuri, mutta en ole tässä asiantuntija joten palaan myöhemmin paremman tiedon kanssa.
kuva-6
Tai vaikkapa tämä Sundvikin erikoishyve, jossa sekoitettuna avokadoa, mustikoita, heraproteiinia, raakakaakaota, tippa steviaa ja lopuksi lisättynä hieman vettä.
kuva-19
.. ja kyllä kai letut voidaan laskea ”herkutteluksi” myös. Tästä reseptiikkaa
kuva-613

Advertisements

7 Responses to “14# syysherkku olet sinä: suklaa”

  1. Assan

    Hei, kaikille nuo suklaat eivät sovi, raakasuklaata voisi verrata vaikkapa kahviin joka ei myöskään sovi kaikille vaan voi aiheuttaa esim sydämentykytyksiä. Eli se on siis nautintoaine, halusin tuoda tämän esiin koska raakasuklaata mainostetaan kuin se olisi terveyssuklaata. Englanniksi löytyy paljon raakasuklaan (tai ylipäätään suklaan) haittoja, haitaksi etenkin kilpirauhasongelmista kärsiville

    Vastaus
  2. E. T.

    Olen yrittänyt tiputtaa joitakin ylimääräisiä kiloja jo vuosia. Olen onnistunutkin, mutta ne ovat tulleet takaisin. Olen huomannut, että raakaherkkuja esitellään reseptitolkulla kuin ne olisivat joku vastaus paino-ongelmista kärsiville. Laskin yhden raakaporkkanakakun kalorit, noin 5000! Jos tuota vetää yhden palan, seuraavaksi menee 7 uutta palaa. Kokeiltu on. Suoraan sanottuna, ”terveellisemmät” vaihtoehdot voivat olla pahempikin painoloukku, koska ne muka ovat terveellisiä. Hevon kukkua, sanon minä. Herkut, niin terveelliset kuin epäterveelliset, on jätettävä kauppaan jos haluaa tiputtaa kiloja.

    Vastaus
  3. Kukka

    E.T, kiitos viestistäsi. Ymmärrän hyvin mitä tarkoitat, onhan myös esim. pähkinöissä ja taateleissa paljon energiaa, eikä niitä ole tarkoituskaan syödä ylenmäärin, niinkuin ei toki mitään?

    Mutta ’terveellinen’ ei toki ole suora synonyymi ’laihduttavalle’ – eihän ruoan tarvitse olla nimenomaan _laihduttavaa_, jotta se voi olla terveellistä?

    Kyllähän ruoan perimmäinen tarkoitus on ravita ihmistä, ei laihduttaa?

    Ja luonnollisesti – jos syömiseen liittyvät muut asiat ei ole kunnossa, on tavallaan turha odottaa ihmeratkaisua mistään syödystä ruoastakaan. Kirjoitin tällaisen postauksen jokin aika sitten, eli siitä miten myös suhtautuminen ruokaan voi muuttua. Ehkä siitä löytyy jotain ajatusta? :)

    http://kukkalaakso.com/2013/02/15/ruokaan-suhtautumisesta-2/

    Vastaus
  4. Eme

    Hei!

    Postaussarjasi on ollut todella kiinnostava! Kiitos siitä ja innolla odotan tulevia kirjoituksia. Minulle kuitenkin heräsi kysymys; Kuinka annostella ruokaa oikein? Varmasti monille yksi suurimmista ongelmista on liian suuret annoskoot, eikä varmasti edes puolella ole hyvää käsitystä siitä, kuinka paljon on sopivasti.

    Vastaus
  5. n00r

    Amen, kyllä syömiseen liittyvät ongelmat on ensin syytä miettiä pois, jos ongelmia on niin kyllä se menee hotkien ”terveyskakku” siinä missä ”tavallinenkin” kakku! Mulla oli tiettyihin juttuihin himo, jotka ovat kuitenkin vuosien saatossa himmentyneet ja huomaan että nyt maidottoman ja viljattoman myötä jääneet kokonaan pois. Voin jo pitää isompaa pähkinäpussia kotona ilman että se jossain vaiheessa uhkaa mennä kokonaan suihin. Tai että vedän lapsen hapankorppulaatikon puoliksi tyhjilleen. En todellakaan usko tai tiedä, että onko viljojen koukuttavaa luonnetta missään todistettu eli vain netistä olen lukenut, mutta tässä vaiheessa se voisi olla helppo uskoa. Mene ja tiedä, mitä sitä miettimään kun asiat ovat nyt hyvin :)

    Mitä tulee raakasuklaan soveltuvuuteen, niin tietenkään se ei välttämättä sovi kaikille. Tämähän on fakta ihan JOKAISEN ruoka-aineen kohdalla. Omena sopii joillekin, se on terveysruoka, mutta ei kaikki sitä voi syödä. Pitää osata poimia ne itselleen sopivat eikä sokeasti noudattaa kenenkään muun ”ruokalistaa”.

    Vastaus

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Basic HTML is allowed. Your email address will not be published.

Subscribe to this comment feed via RSS