Huvin ja urheilun vuoksi.

7# esimerkkipäivä II

Tässä toinen esimerkkipäivä. Vinkkinä tämä: älä tee asioista itsellesi liian vaikeita.

Ruokavalio jota nyt esitellään, on lopulta hyvin yksinkertainen. Kyseessä ei ole ihmedieetti, jota kestetään hampaat irvessä huomiseen, vaan terveellisiä ruokia ja vaihtoehtoja. Kukaan ei halua elää nälässä loppuelämäänsä, joten sellaista olisi hyvin vaikea suositella. Samin päivä näyttää tältä, ja hän ei ole nälkäinen eikä myöskään vaikuta aliravitulta.

Esimerkkipäivä II

Smoothie aamulla. Riisuttu versio, johon laitoin vain marjoja, proteiinia, kookosöljyä ja vettä. Sitä tuli blenderin täydeltä, johtuen siitä että laitoin liikaa kaikkea. Aineiden suhteet oppii kyllä helposti, paitsi jos on minä.
kuva-41
Lounas kylässä syötynä: lohta (kaurakermassa), riisiä, sieniä. Todella jees.
kuva-1
Jälkiruoaksi mansikoita.
kuva-6
Välipala keskellä päivää (ei ole eiliseltä, mutta voisi olla).
kuva-5
Illalla, jauhelihaa, salaattia, hapankaalia, avokadoa.
kuva-5
Vähän suklaata
kuva-10
Ja iltapala voisi olla vaikkapa tällainen. Marjoja, manteleita, muutama taateli ja proteiinia purkista. Vaikkapa tällaisia juttuja – tai jotain muuta. =)
mustaherukat

Advertisements

11 Responses to “7# esimerkkipäivä II”

  1. Mape

    Kumpaa suosittelisit: Sport life nutrition natural whey vai Natural Factors, 100% Natural Whey Protein?

    Tiedän että kumpaakin olet suositellut, toivottavasti löytyy joku sopuisa vastaus jonka ymmärrän:) En ole aikaisemmin käyttänyt vastaavia tuotteita mutta jälkimmäinen kiinnostaa enemmän …en tiedä miksi.

    Vastaus
  2. Paku

    Miksi ette muuten Samin kanssa suosi kookosmaitoja/kermoja? Kastikkeissa/jälkiruuissa… Vastaavanlaisten ruokavalioden suosijat käyttävät yleisesti paljon kookosmaitoja ja muitakin kookostuotteita. Onko kyseessä ne tölkit ja jotkin jäämät tm? Vai ns. turhia kaloreita muusta kuin siitä tärkeimmästä eli rasvasta? Mietin tätä mm. sen takia, etten ole koskaan saanut kookosrasvaa smoothieen blendattua nätisti vaikka käytössäni on 1200 W wehje :) myös lesitiini ja kananmunankeltuainen on kokeiltu avittamaan.

    Vastaus
  3. Henrica

    Moi! Mä oon pitkään ihmetellyt tällaiseen paleotyyppiseen ruokavalioon liittyvää kummallisuutta. Jos et osaa vastata, niin ehkä Sami osaa? Eli ymmärrän varsin hyvin, miksi maitotuotteet kannattaa jättää pois, mutta en käsitä mikä tekee heraproteiinista ei-maitotuotteen??! Eli siis maitotuotteita vältetään, paitsi että heraproteiinia mätetään. Siis kyllä se on mulle ihan ok, mutta en vain ymmärrä logiikkaa.

    Vastaus
  4. Sanna

    Tyhmä kysymys ehkä, mutta jos maitotaloustuotteet ovat Valion salaliiton kautta saatanasta ja Suomen ylipainon perimmäinen syy (viljojen lisäksi) niin mistä johtuu, että tänäkin viikonloppuna Expon lava Lahdessa on täynnä ”läskejä” rahkojen suurkuluttajia?

    Vastaus
    • Jukka

      Hei!

      En tiedä mikä Expo Lahdessa on, mutta epäilisin, että joku kehonrakennukseen tms liittyvä? Vastaus on se, että maitotuotteet ovat erittäin tehokas ja helppo proteiinin lähde, joten lajien harrastajat monesti suosivat sitä. Maito ei ole ylipainon vaan vatsavaivojen ja hengitysteihin liittyvien sairauksien aiheuttaja, en ole itse ainakaan lukenut Laaksolta tai Sundvikilta yhtään juttua, jossa väitettäisiin maidon lihottavan. Itsekin olen vetänyt rahkoja varmaan 3 miljoona purkkia, kunnes lopulta yhdistin ne flunssa- ja poskiontelonlehduskierteeseen, joka katkesi maitotuotteista luopumalla. Ammattilaiset käyttävät maitotuotteita, koska eivät tiedä kaikista niiden vaikutuksista tai eivät saa niistä oireita, aivan kuten kaikki muutkin.

      Ja tuosta heraproteiinista: siitä on käsittääkseni poistettu maidon haitalliset ainesosat ja jätetty vain se tärkein eli heraproteiini jäljelle.

      Vastaus
      • n00r

        Jukalta tulikin hyvä vastaus ja itse kysymystäkään ei olisi tarvittu, jos ap olisi lukenut vähän enemmän ;) Itsekin olin rahkan suurkuluttaja enkä voi sanoa, että sellaista jumalattoman suurta ongelmaa olisi koskaan ollut (siis elämää VIELÄ haittaavaa) mutta toki sitä alkoi miettiä, että onko tässäkään järkeä. Kohtuus kuitenkin ennen kaikkea ja 3 prk rahkaa sekä raejuustot ja maidot päälle päivässä – ei ehkä ole enää kohtuus. Niin ja ”tavallinen” hera päälle, ei siis heraisolaattia ollut käytössä silloin.

        Nyt kun on ollut viljatonta ja maidotonta (päätin repäistä ja kokeilla molemmat samalla heitolla) niin eron huomaa. Eihän sitä voi huomatakaan ELLEI ole KOKEMUSTA molemmista. Ja toisaalta, kaikilla EI tule samanlaisia kokemuksia eri ruokavaliokokeiluista, yksilöitähän tässä ollaan. Toisella esim. hiilarit sopii illalla, toisella ei, ei voi sanoa missään että joku sopii 100% juuri sulle. Kokeilu on ainoa tie!

        Maisalle kommettina, mulla oli myös pähkinät joskus sellainen, että en kerta kaikkiaan voinut ostaa paljon niitä kotiin. Heikkona hetkenä meni koko pussi (pieni pussi, mutta kuitenkin). Nyt ei tällaisia himoja ole ollut, oikeastaan minkään suhteen. Luin vastikään jostain, että viljat herättäisivät kropassa kaikenlaisia himoja (mm. alkoholi taisi olla listalla ja erilaiset ruokahimot/mättökohtaukset). Tätä on tuskin todistettu (?), enkä asiasta ole toistaiseksi enempää lukenut, enkä ota kantaa suuntaan tai toiseen, muistan vain viime päivistä tällaisen artikkelin lukeneeni. Oisko asiaan liittynyt kirja ”Vaaralliset viljat”. Pitää ihan mielenkiinnosta tutkia lisää vaikka sitten lopulta huuhaata olisikin.

  5. Noora

    kesällä ja alkusyksystä paleotyylinen ruoka toimii mainiosti ja simppeli on maukasta, mutta mitä talvella syödään? mitä kasviksia kannattaisi syödä? ruokaiset salaatit eivät oikein toimi pohjana kun kasvikset ovat niin ankeita. sitrushedelmät ja juurekset toimivat, mutta niissähän on sitten liikaa sokeria?

    niin ja hyvää ja ravitsevaa ruokaa opiskelijabudjetilla – onko hyviä vinkkejä???

    kiitos, tämä projekti on inspiroiva ja tarpeellinen!

    Vastaus
  6. Maisa

    Tämä ei voi ostaa pähkinöitä. Syön koko pussin. Oli koko mikä vaan. Ja vaaka ei kiitä ;) kropalla on ollut vähän vaikeuksia ymmärtää että viljaa/maitoa ei tule, vettä kylläkin. Ehkä tämä tästä vielä voimaksi muuttuu. :)

    Vastaus
  7. p

    Heippa, painoa on tippunut viikossa melkein pari kiloa! Olen ”normaalipainoinen” aktiiviliikkuja. (juoksija) Tämä ruokavalio kuitenkin sekoittaa mahaani enemmän.. joku päivä vatsa ei toimi lainkaan ja seuraava päivä onkin ripulilla. Pistetäänkö tämä aloituksen piikkiin?
    Samalla voisin todeta, että juoksuaskel on kyllä raskaampi ja eteneminen tahmeampaa. Omatoimisesti yritin ratkaista ongelmaa muutamalla lisähedelmällä. ? Mahdollisuus on myös, etten osaa vielä hahmottaa, miten paljon sitä ruokaa pitää mätätä kerralla ja olen syönyt liian vähän, jonka myötä energiataso liian alhaalla.

    Ja juu, juoksen silti, vaikkei sillä unelmakroppaa saavuttaisikaan! Saan siitä saman, mitä te painojennostosta! ;) Viitaten samin kirjoitukseen..

    ”Liiallinen kestävyysharjoittelu tappaa hormonitoiminnan, nostaa kortisolia ja opettaa kropan varastoimaan rasvaa. Lopputuloksena on väsynyt mieli, hermostunut olo, hidastunut aineenvaihdunta, onneton voimataso, huono ryhti ja korkeampi rasvaprosentti. Lopeta.

    Tätä kroppaa ei ole tehty päämäärättömällä juoksentelulla”

    Vastaus

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Basic HTML is allowed. Your email address will not be published.

Subscribe to this comment feed via RSS