Huvin ja urheilun vuoksi.

3# vähemmän on enemmän.

Postaan uudestaan tämän Samin vanhan haastattelun, siinä on paljon hyvää asiaa.

Kukka kysyy, Sami vastaa:

****
Mitkä on mielestäsi suurimmat ruokavalion virheet “nykyihmisellä”?

– Liikaa eineksiä, liikaa valmisruokaa, liikaa lisäaineita – usein liikaa energiaa, liikaa maitotaloustuotteita ja liikaa täysjyväviljaa. Liian vähän puhdasta, prosessoimatonta, aitoa ruokaa, liian vähän laadukkaita rasvoja.

Onko olemassa suosituksia, jotka voisi yleistää sopivan suoraan kaikille? Anna ohjeita, jotka kuka tahansa voi ottaa käyttöön heti – ja seurauksena on pelkkää hyötyä.

 1. Kokeile 6 viikkoa täysin viljatonta ruokavaliota. Et tule kuolemaan kuidun, hiilihydraattien tai täysjyväviljan puutteeseen. Tulet todennäköisesti huomaamaan dramaattisen eron vireystasossa ja vatsan sekä suoliston toiminnassa jo parin viikon jälkeen. Hiilihydraattien vähentäminen on lähes kaikille myös erittäin yksinkertainen ja tehokas tapa painonpudottamiseen.

2. Vähennä maitotaloustuotteita (et tule kuolemaan kalsiumin puutteeseen). Maitotuotteet keräävät mm. limaa ylähengitysteihin, tämän vaikutuksen huomaat nopeasti. Maitotuotteet vaikuttavat myös vatsan ja suoliston kuntoon, ja ovat monella suurena syynä mm. iho-ongelmiin sekä erilaisiin allergioihin.

3. Juo lisää puhdasta vettä. Suurin osa ihmisistä kärsii jatkuvasta nestehukasta. Osta vedensuodatin (aloita vaikka Brita-kannusta) ja lisää veteen hyvälaatuista suolaa. Henkilön koosta ja mm. treenimääristä riippuen, 2-6 litraa vettä päivässä.

4. Syö enemmän tuoreita kasviksia ja vihanneksia sekä kotimaisia marjoja.

5. Vähennä lisäaineita ruokavaliossasi. Jos valmentajasi suosittelee sinulle ateriankorvikkeita tai paljon lisäaineita sisältäviä urheiluravinteita, kysy mitä hyvää ne lisäaineet elimistössäsi tekevät.

6. Vähennä ylimääräistä kemikaalikuormaa elämässäsi. Vaihda pesuaineita luomulaatuisiin tai lisäaineettomiiin, päivitä kosmetiikka (myös miehet), hanki edellämainittu vedensuodatin.

7. Suosi mahdollisuuksien mukaan luomua. Jos juot paljon kahvia, vaihda myös se luomuun.

8. Rentoudu, lepää ja nauti elämästä. Pidä huolta myös henkisestä hyvinvoinnista, omaan ajatusmaailmaan sopivilla välineillä.

Määrittele ns. oikea ja toimiva ruokavalio:

– yksinkertainen ja selkeä, soveltuu esimerkiksi ateriarytmin osalta sitä noudattavalle
– sisältää puhdasta, ravintorikasta, aitoa ruokaa – ei ateriankorvikkeita
– tukee samanaikaisesti sekä terveyttä että vireystasoa niin töissä, treeneissä kuin vapaa-ajallakin
– tukee optimaalista kehonkoostumusta

Olennaista on ymmärtää valintojen merkitys ja tehdä ne itse – ei jonkun ruokavaliomallin pakottamana.

Optimaalisen ruokavalion perusteet ovat yksinkertaiset: ihmiset ovat fysiologisesti lähes identtisiä. Lisäaineet eivät tue kenenkään terveyttä, mustikka on aina mustikka ja esimerkiksi luomulaatuinen liha on aina parempi vaihtoehto kuin joku lihavalmiste.

Mainokset

9 Responses to “3# vähemmän on enemmän.”

  1. sini ovaskainen

    Hei! Olisiko mahdollista tehdä postaus esimerkki-ruuista? Olen itse tottunut syömään esim aamuisin ja välipaloilla maitotuotteita (esim. Maustamaton jogurtti) joten olisi kiva saada vinkkejä ;)

    Vastaus
  2. Kilpinen

    Kiitos näistä ohjeista mitä olette jo jakaneet ja tulette jakamaan. Olen ollut viikon viljattomalla ruokavaliolla, enkä kokenut muutosta liian vaikeaksi. Maitotuotteista luopuminen on kuitenkin hankalampi pala… Olisi upeaa jos voisitte vinkata millä korvata rahkasmoothiet, joita teen usein aamupalaksi ja ennen/jälkeen treenin riippuen vuorokauden ajasta? Päivän aikana kuluu siis helposti 500g rahkaa, 100-200g raejuustoa ja muutama desi maitoa kahvin kyljessä…

    Vastaus
  3. Viivi

    Hei ja kiitos hyvistä ja järkevistä vinkeistä! Eniten fanitan näitä smootheja ja pirtelöitä. Ne ovat ihania! Näistä ruokavaliovinkeistä on varmasti monelle tosi paljon apua.

    Olen itse miettinyt sellaista liittyen ruokavalioihin, että uskon enemmän ja enemmän siihen, että ihmiset ovat myös aika yksilöllisiä siinä mikä sopii tai millaisilla kombinaatioilla. Sokeri ja valkoiset viljat eivät luultavasti tee kenellekään kovin hyvää, mutta maitotuotteet ja kokojyväviljat sopivat mielestäni joillekin pienillä poikkeuksilla.

    Itselleni esimerkiksi valkoinen viljaton, mutta maitotuotteilla ja kokojyvillä tuoettu ruokavalio sopii tosi hyvin. Koska viljaton ja maidoton on sen verran askeettinen, olen huomannut että aika monelle siinä pysyminen tuottaa vaikeuksia. Itse liputan sellaisen ruokavalion koostamisen puolesta, jolla periaatteessa voisi hyvin ja onnellisesti olla koko loppuelämänsä pieniä repsahduksia lukuunottamatta. Kovin tiukalla ruokavaliolla repsahdukset kun näyttävät monen kohdalla venyvän viikoista kuukausiin ja sitten taas palataan siihen askeettiseen ja taas repsahdetaan…

    Vastaus
  4. n00r

    Viivin kommenttiin. Minustakin jossain vaiheessa tuntui viljaton ja maidoton todella ylitsepääsemättömän vaikealta. Suorastaan tuskaiselta ajatukselta. En MILLÄÄN kyennyt ajattelemaan kahvia ilman maitoa ja ajattelin, että no se elämä loppuu siihen. Tiesin kuitenkin että kaikkeen voi tottua ja kun sen viimeisen kipinän sain tätä koittaa ja nyt takana kolme viikkoa niin voin kertoa että ei todellakaan ole yhtään vaikeaa eikä minulla ole olo, että ruoka olisi rajoitettua. Päinvastoin. Kyllä jokaiseen ruokavalioon tässä maailmassa ruokaa riittää ja itse asiassa nyt ja yleensäkin viime vuosina ruokani ja reseptini ovat monipuolistuneet entisestä, jolloin tuli käytettyä hyvin suppeaa valikoimaa kaupan antimista.

    Olen yleensä todella avoin kaikelle ja olen myös sitä mieltä, että ne rajoitteet yms. ovat lähinnä vain jokaisen yksilön päässä ;) Kun niistä estoista pääsee eroon niin kaikki onnistuu. Helppoahan en sen väitä olevan ja mielestäni useimmat ovatkin tosi sulkeutuneita uusille ajatusmalleille ja asioille ylipäätään.

    Vastaus
  5. n00r

    Vielä mainitakseni, että totaalikieltäytymislinjalle en ole koska se ei toimi eli jos mieleni tekee joskus esim. pullaa (tai leipää) niin aion sellaisen syödä. Nämä eivät kuitenkaan kuulu päivittäiseen ruokavalioon.

    Vastaus
  6. pauliina

    Minua kiinnostaisi tietää, mitä ”vähennä maitotuotteita” tarkoittaa – lasillisesta piimää puoleen lasiin vai 500 grammasta maitorahkaa 250 grammaan? Millaisen määrän suunnilleen elimistö sietää maitotaloustuotteita vai olisiko paras vaihtoehto olla kokonaan ilman?
    Orjallinen ohjeiden noudattaja vallan häkeltyy tällaisesta neuvosta :D

    Vastaus
  7. samijuhani

    Maitotuotteiden käytöstä – jos kärsit minkäänlaisista iho-oireista, allergioista tai vaikkapa astmasta, maitotaloustuotteet kannattaa jättää kokonaan pois. Samoin ongelmat vatsan ja suoliston toiminnassa voivat usein liittyä maitotuotteiden liialliseen käyttöön.

    Vastaus
  8. annika

    Tuoreena astmaatikkona (diagnoosi vuodenvaihteessa sairastelujen ja tutkimusten jälkeen) tuo maitotuotteiden vaikutus astmaan tuli itselleni aivan yllätyksenä. Itsekin kulutan varsin paljon mm. jugurtteja, sekä jonkin verran maitoa ja rahkaa. Onko tietoa, onko kyseessä ihan lääkärien yleisesti tiedostama asia vai tehdäänkö lääkärin näkökulmasta kaikki ratkaisut lääkkeiden avulla, ruokavaliota kyseenalaistamatta?
    Vastustan nimittäin ajatusta siitä että eläinten parissa koko elämän ajan viihtynyt, ei-allerginen ihminen on jatkossa ”tuomittu” astman kanssa tasapainotteluun. Eli jos ruokavalio auttaisi tuntuvasti niin kai sitä pitää ottaa itseään niskasta kiinni ja poistaa maitotuotteet käytöstä ainakin kokeilun ajaksi.

    Vastaus

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Basic HTML is allowed. Your email address will not be published.

Subscribe to this comment feed via RSS