Huvin ja urheilun vuoksi.

Näin teet pirtelön Osa II.

Nyt kun ”smoothiet on muotia”, olen törmännyt myös tämän kohdalla ns. kahvakuulailmiöön.

Kahvakuulan kanssa se tarkoittaa sitä, että mikä tahansa tyhjänpäiväinen liikehdintä mielletään tehokkaaksi, kun se vaan tehdään kahvakuulalla.

Smoothien kohdalla se tarkoittaa sitä, että mikä tahansa kiisseli mielletään terveelliseksi, kun se vaan tehdään blenderillä. Ja tämä ei ole vitsi, vaikka siltä saattaa kuulostaakin.

Kirjoitin keväällä Näin teet pirtelön -ohjeen, ja tässä muistutus.

Tuollaisesta periaatteessa hyvää tarkoittavasta smoothiesta saa helposti tehtyä todella lihottavan, kaikkihan riippuu siitä mitä sinne laittaa. Munkkirinkilästä ei tule terveellistä vaikka sen miten soseuttaisi, eikä kahvakuula ole tehokas vaikka sitä miten pitäisi väärinpäin kädessä. En tiedä miten tämä nyt pitäisi selittää.

No, joka tapauksessa, terveellisen pirtelön idea on se, että blenderiin laitetaan terveellisiä asioita. Jos haluat siitä ”proteiinipitoisen aterian”, laita sekaan heraproteiinia. Marjat toimii aina. Kookosöljy toimii hyvin silloin, kun mukaan tarvitaan rasvaa. Jos juot treenin jälkeen, laita banaania (hiilareita).

Tässä Samin esimerkki päivän yhdestä ateriasta (lue postaus).
hera_ja
Itse tein juuri tällaisen. En halua enkä myöskään tarvitse juuri nyt mitään muuta, joten tein riisutun version. Marjajauhetta lisäsin siitä huolimatta, että laitoin myös oikeita marjoja. Mitään haittaahan siitä ei ole.
kuva-36
Viherpirtelöt on oma taiteenlajinsa, mutta ei niissäkään reseptiikan osalta mitään sen ihmeellisempää magiaa ole. Enkä tiedä pitääkö pirtelöä tai mitään ruokaa aina ajatella siten, että sen pitäisi ns. ottaa jonnekin, tai ”tehdä jotain”.

Ruoka on kuitenkin vain ruokaa, myös nestemäisenä. Ja Flurryt on silti erikseen. =) Tämä näin pikapostauksena, kirjoitan aiheesta hartaammin heti kun ehdin.

Mainokset

2 Responses to “Näin teet pirtelön Osa II.”

  1. Nanna

    Pinaatti toimii yllättävän hyvin tollasessa pirtelössä, marjat kun peittää sen maun. Saa siihen sekaan jotain vihreääkin :).

    Osaatko muuten sanoa, kuinka kauan tuollainen heraa sisältävä marjasmoothie säilyy jääkaapissa hyvänä? Olisi nimittäin kätevää tehdä parin päivän satsi aina töihin mukaan väli- ja/tain aamupalaksi.

    Vastaus

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Basic HTML is allowed. Your email address will not be published.

Subscribe to this comment feed via RSS