Huvin ja urheilun vuoksi.

Herkkuasiantuntija: ”Liikaa kaikkea”

Samalla kun joukkue valmistautuu SM-kisoihin, minä valmistaudun kuvauksiin.

Kun nostajat menevät eteenpäin, minä menen taaksepäin. =) Oma paino on pudonnut noin 10 päivässä (?) neljä kiloa, mikä tarkoittaa tietysti sitä että taisin olla välimerellisesti oikein erikoisturvoksissa (kiitos jäätelön, suklaan ja leivän).

Näiden välitön poisto toimi heti. En voi kuin suositella – tosin sokerin poistamisen hyöty tuskin tulee kenellekään suurena yllätyksenä tai uutisena.

Kerrottakoon, että minullakin on aina liukuvia kiloja kropassa, joka tulee ja menee. Esimerkiksi tämä marraskuun 27,6 % rasvapäivä hymyilyttää edelleen, mutta siihen tulikin talven aikana 5-10 kg lisää. On jo aikakin saada se pois.

Nyt ilahdutan teitä herkkuasiantuntija Samin kommenteilla. Ruokavalioni on häneltä kotoisin. Luotan Samiin, koska hän on vetänyt 305 kg x 5 (ilman vetopukua). Ihmisen luotettavuus mitataan aina salilla, eikä maastaveto huono mittari ole.

sallad
Halvinta mitä kaupasta löytyi, ei luomua. Kanaa kesäkurpitsan takana. 

Tässä tulee jokunen kommentti, lisää seuraa viimeistään ensi viikolla. Kukka kysyy, Sami vastaa:

****
Mitkä on mielestäsi suurimmat ruokavalion virheet ”nykyihmisellä”?

Liikaa eineksiä, liikaa valmisruokaa, liikaa lisäaineita – usein liikaa energiaa, liikaa maitotaloustuotteita ja liikaa täysjyväviljaa. Liian vähän puhdasta, prosessoimatonta, aitoa ruokaa, liian vähän laadukkaita rasvoja.

Onko olemassa suosituksia, jotka voisi yleistää sopivan suoraan kaikille? Anna ohjeita, jotka kuka tahansa voi ottaa käyttöön heti – ja seurauksena on pelkkää hyötyä.

 1. Kokeile 6 viikkoa täysin viljatonta ruokavaliota. Et tule kuolemaan kuidun, hiilihydraattien tai täysjyväviljan puutteeseen. Tulet todennäköisesti huomaamaan dramaattisen eron vireystasossa ja vatsan sekä suoliston toiminnassa jo parin viikon jälkeen. Hiilihydraattien vähentäminen on lähes kaikille myös erittäin yksinkertainen ja tehokas tapa painonpudottamiseen.

2. Vähennä maitotaloustuotteita (et tule kuolemaan kalsiumin puutteeseen). Maitotuotteet keräävät mm. limaa ylähengitysteihin, tämän vaikutuksen huomaat nopeasti. Maitotuotteet vaikuttavat myös vatsan ja suoliston kuntoon, ja ovat monella suurena syynä mm. iho-ongelmiin sekä erilaisiin allergioihin. 

3. Juo lisää puhdasta vettä. Suurin osa ihmisistä kärsii jatkuvasta nestehukasta. Osta vedensuodatin (aloita vaikka Brita-kannusta) ja lisää veteen hyvälaatuista suolaa. Henkilön koosta ja mm. treenimääristä riippuen, 2-6 litraa vettä päivässä.

 4. Syö enemmän tuoreita kasviksia ja vihanneksia sekä kotimaisia marjoja.

5. Vähennä lisäaineita ruokavaliossasi. Jos valmentajasi suosittelee sinulle ateriankorvikkeita tai paljon lisäaineita sisältäviä urheiluravinteita, kysy mitä hyvää ne lisäaineet elimistössäsi tekevät.

6. Vähennä ylimääräistä kemikaalikuormaa elämässäsi. Vaihda pesuaineita luomulaatuisiin tai lisäaineettomiiin, päivitä kosmetiikka (myös miehet), hanki edellämainittu vedensuodatin.

7. Suosi mahdollisuuksien mukaan luomua. Jos juot paljon kahvia, vaihda myös se luomuun.

8. Rentoudu, lepää ja nauti elämästä. Pidä huolta myös henkisestä hyvinvoinnista, omaan ajatusmaailmaan sopivilla välineillä.

Määrittele ns. oikea ja toimiva ruokavalio:

– yksinkertainen ja selkeä, soveltuu esimerkiksi ateriarytmin osalta sitä noudattavalle
– sisältää puhdasta, ravintorikasta, aitoa ruokaa – ei ateriankorvikkeita
– tukee samanaikaisesti sekä terveyttä että vireystasoa niin töissä, treeneissä kuin vapaa-ajallakin
– tukee optimaalista kehonkoostumusta

Olennaista on ymmärtää valintojen merkitys ja tehdä ne itse – ei jonkun ruokavaliomallin pakottamana.

Optimaalisen ruokavalion perusteet ovat yksinkertaiset: ihmiset ovat fysiologisesti lähes identtisiä. Lisäaineet eivät tue kenenkään terveyttä, mustikka on aina mustikka ja esimerkiksi luomulaatuinen liha on aina parempi vaihtoehto kuin joku lihavalmiste.

Terveys ja suorituskyky kulkevat aina käsi kädessä – ei joko tai. Jos oma valmentajasi on rajusti ylipainoinen, kärsii iho-ongelmista tai näyttää kalpealta, kuolemanväsyneeltä tai muutoin vähemmän hyvinvoivalta, mieti oletko tekemisissä oikean ihmisen kanssa.”

****

Ei kuulosta vaikealta, eikä oikeastaan olekaan, paitsi jos asiaan suhtautuu jotenkin liian isona juttuna. Olen surkea tyylibloggaaja ja ns. itsenkuvaaja, mutta jotakuinkin näin mennään nyt:
lauantai
Mutta se siitä, nyt olen valmis salille.
pihalta
Ohjelmassa takakyykky, jossa haluan jonain päivänä viimein sen 120 kg. Mitä treeneihin tulee:

1. Kahvakuulan nostaminen
2. Voimaharjoittelu

— on ne, joilla menen. En ole kauhean kiinnostunut mistään muusta, enkä muista koska olisin viimeksi ollut, enkä tiedä miksi pitäisi olla. Huomenna on joukkueen treenit, sieltä lisää päivityksiä kun sen aika on. Ja tänään illalla hommiin Fight for Glory -taistelutapahtumaan, kynän ja paperin kanssa niinkuin olisi oikea toimittaja oikein.

Mainokset

4 Responses to “Herkkuasiantuntija: ”Liikaa kaikkea””

  1. Juha

    Jos oltais Twitterissä tämän viestin tägit vois olla #Kukka #Heruttaa #Jotain ruoka juttui

    Hyvää kevättä!
    Juha

    Vastaus
  2. Aina vanteilla. | kukkalaakso.com

    […] on pakko kiittää Samia, jonka kanssa korjattiin vedon tekniikkaa jokunen viikko sitten. Tästä Samin haastattelusta löytyy yksi painava syy (305 kg x 5) siihen, miksi luotan häneen myös näissä asioissa. Sen […]

    Vastaus

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Basic HTML is allowed. Your email address will not be published.

Subscribe to this comment feed via RSS