Huvin ja urheilun vuoksi.

Sokerittomat makeat ja muut hyveet (G)

Kun kerron, että en juurikaan syö gluteenia tai sokeria sisältäviä ruokia, ensimmäinen kysymys usein on, että mitä sinä sitten syöt?

Monella on vankka ajatus siitä, että kieltäytyminen vaatii itsekuria. 

Oletus kovasta itsekurista on kohdallani väärä: ei minulla sellaista ole, eikä tarvitsekaan olla. En kannata yksittäisiä dieettejä, vaan ruokavaliota, jonka kanssa voi elää aina. Ajatus siitä, että joskus tulevaisuudessa ”saisin taas syödä” eri tavalla kuin nyt, on tarpeeton.

Varpu tiivisti sokerin vaikutuksen hyvin: siitä tulee säkkimäinen iho ja olo.

Ruokaan suhtautumisesta
-postauksen jälkitilassa kokosin pari vanhaa reseptiä ja ideaa, joilla voi paikkailla karkkeja ja korvapuusteja. Toiset sanovat, että ”jos alkaa syömään pullaa niin paras syödä sitä oikeaa ja kerralla ja kunnolla” ja ihan hyvä sääntö sekin on.

Pidän makeasta aika paljon, joten yritän keksiä vaihtoehtoja, joilla tehdä paitsi korvapuustit, myös niistä kieltäytymisen (eli ns. herkkulakot) tarpeettomiksi. Keksipaketissa ei ole mitään tavoiteltavaa, koska sitä ei tee mieli (anteeksi vaan mieles tekee kuitenkin -ajattelulle. Ei tee).

Ystävät toki naureskelevat minulle: ”Taateleita, uuuuuuuuu, no onpas hyvää” – mutta hetkeä myöhemmin toteavat, että haluaisivat kuitenkin 5 tai 10 kg pois, niin että olisko vinkkiä.

Huomatkaa silti, että en väitä näiden laihduttavan. Rasvaprosenttikin oli viime mittauksessa 27,6 %.

Ei paheita, vaan hyveitä:

Ohje: Protskuletut Itävantaalaisittain.
protskuletut
Ohje: Bikinisuklaa, suoraan sydämeen. 

bikinisuklaa
Ohje: Skyr-juustokakku (G) (sokerinen, tosin)

skyr-kakku
Ohje: Spartalainen taatelikakku (G,M)

taatelikakku
Perusjuttuja: 

Pirtelöt ja hedelmät.
banaanit
Viherpirtelöt kera kookoksen:
kuva-26
Pirtelöt, pähkinät ja hedelmät

appelsiinit
Kuivatut hedelmät (banaani ja taatelit, riisisuklaa testissä, riisikakkuja ja raakasuklaata siis (ei kovin kaksista mutta äiti kehui riittäväksi kahvikeksin tilalle)

taatelit
Lisäksi: 

Ohje: Prode 90 -pizza (pohjaan 5 kananmunaa) Huom: edes reilusti yli 100-kiloinen ammattisotilas ei huomannut eroa tämän pohjan ja tavallisen pohjan välillä, otti lisää).
pizza

Ja jos tulee pikainen tarve saada joku G-voileipä tms, niin Moilasen gluteenittomista tuotteista löytyy aivan hyviä vaihtoehtoja. Tosin, jos meinaa laihtua, näiden kanssa kannattaa muistaa kohtuus: voileipätorni on aina voileipätorni.
moilanen
Mainokset

4 Responses to “Sokerittomat makeat ja muut hyveet (G)”

  1. Ilkka Hietala

    Hep, itse olen käyttänyt pullasimulaattorina varsinkin tuoksun puolesta seuraavaa:

    Leipäjuustokiekosta neljännes tai neljänneksen puolikas pieninä paloina syvälle lautaselle. Päälle sirottelen oman maun mukaan vaniljaa, kanelia, kookoshiutaleita (eli reilusti), pikkusen puhdasta steviaa ja kardemummaa. Kaadan desin tai kaksi kermaa mukaan.

    Uuni n. 200 asteessa ja juusto saa leikkiä kerman kanssa uunissa puolisen tuntia. Ihan käsittämättömän hyvää ja tuoksu on aivan järjetön.

    Vastaus

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Basic HTML is allowed. Your email address will not be published.

Subscribe to this comment feed via RSS