Huvin ja urheilun vuoksi.

Kahvakuulatekemisen ABC, termit.

Kahvakuula on suosittu ja sillä voi tehdä mitä vaan. Samalla kun tämä on sen vahvuus, se on selkeästi myös hämmentävä tekijä. En tarkoita, että pitäisi tietää mitä koulukuntaa edustaa, vaan sitä että on helpompi saada mitä tilaa, kun tietää mitä tilaa. Minun erikoisosaamistani ovat kohdat yksi ja kaksi.

Kuva: Jarmo Katila

Tässä hieman termistöä:

Kahvakuulaurheilu (Kettlebell Sport, Girevoy Sport)

Tämä on urheilulaji. Kahvakuulakuulaurheilu on virallisesti Suomen Painonnostoliiton alaista toimintaa. Urheilulajissa on säännöt, siinä on määritelty painot, liikkeet, kilpailuaika, painoluokat. Liikkeet, joita kisoissa toistetaan, ovat työntö ja tempaus sekä rinnalleveto ja työntö. Aikaa on 10 minuuttia, ja kuka nostaa siinä ajassa eniten hyväksyttyjä toistoja, voittaa. Tässä lyhyesti. Ja tässä Suomen tuloksia ja kisoja.

Kahvakuulan nostaminen (kettlebell lifting)

Tätä voisi jo verrata painonnostoon (weightlifting). Väline ja tekniikka ovat erilaiset, mutta tavoite on periaatteessa sama: nostaa paino pään päälle mahdollisimman hyvällä tekniikalla ja taloudellisesti. Painonnostossa tavoitellaan yhtä, mahdollisimman raskasta toistoa, mutta koska kahvakuula on kevyehkö, me tavoittelemme sen sijaan mahdollisimman monta toistoa. Ei ole järkevää tehdä kevyellä vain vähän.

Kahvakuulan nostaminen on kokonaisuus, joka ei sisällä ”vain kisaliikkeitä”, vaan kokonaisuus kattaa myös oheisliikkeet ja tietynlaiset tekniikat. On perusteltu syy sille, miksi asiat tehdään kuten ne tehdään. Niin kuin painonnostossa, myös kahvakuulan nostamisessa halutaan liikuttaa painoa ylöspäin. Teemme esim. heilautuksen tietyllä tekniikalla, koska haluamme  kuulan ylös; heilautus on tempauksen apuliike.

Kaikkea ei tarvitse tehdä samalla painolla, vaan käytössä voi olla myös raskaita kahvakuulia. Hyvä tekniikka mahdollistaa paljon: esimerkiksi minun on helpompi tehdä 28 kg kuulalla 10 yhden käden työntöä, kuin 56 kg levytangolla yksi työntö (en ole kokeillut). Kahvakuulatekniikat ja yhdellä kädellä tekeminen on helpompaa, ja siten harjoittelu aika palkitsevaa ja tehokasta monella tavalla.

Kahvakuulan nostaminen ei vielä liity kilpailemiseen. Se on hyvä kokonaisuus myös kuntoilijalle tai eri lajien urheilijoille oheisharjoitteluksi. Kuntoilijan ei tarvitse hioa tekniikkaa loppuun saakka, eikä tavoitella yhtä pitkiä sarjoja, mutta samat lainalaisuudet pätevät.

Tehtävät liikkeet ovat isoja, koko kehon liikkeitä. Oikeanlaisella tekniikalla näitä voidaan tehdä poikkeuksellisen pitkinä sarjoina, menemättä kuitenkaan vielä itse urheilulajin ytimeen. Nostaminen ei siten tarkoita kilpaurheilua, vaikka kilpaurheilu onkin nostamista.

Esimerkiksi WKC Fitness Trainer -ohjaajakoulutus on juuri tätä. Se on kahvakuulaurheilua, kahvakuulan nostaminen tuotuna kuntoilijalle tai harrastajalle selkeänä kokonaisuutena. Perusliikkeitä tehdessä harjoittelussa on selvä progressio monellakin tavalla. Tekniikka mahdollistaa sen, ettei harjoittelun heikko lenkki ole esimerkiksi ote. On turhauttavaa ja turhaa, jos ei voi tehdä ’enempää rinnallevetoja’ siksi, että käsi pettää. Tämä, eli selkeä kehittymisen ja sen seurannan mahdollisuus, erottaa kahvakuulan nostamisen ns. kahvakuulaharjoittelusta tai kahvakuulailusta esim. ryhmäliikuntana.

Kahvakuulaharjoittelu (kettlebell training)

Tätä on vaikea määritellä, koska se voi tarkoittaa mitä vaan kahvakuulalla tehtävää asiaa. Termi on yhtä ympäripyöreä kuin salilla käyminen. Tämä on silti varmasti tehokasta ja hyvä tapa harjoitella.

Kahvakuula on paino, jota voi käyttää lisäpainona vatsalihasliikkeisiin tai kyykkyihin, pyörityksiin tai tehdä tempausta ja työntöä. Ohjatuilta tunneilta, lehdistä ja netistä löytyy lukuisia erilaisia ‘kahvakuulaliikkeitä’ askelkyykyistä punnerruksiin ja erilaisiin pyörityksiin. Näitä on aivan hyvä tehdä. Jos teet, harjoittelussa pätevät lähinnä tavalliset turvallisen liikkumisen lainalaisuudet. Älä nosta selkä pyöreänä, älä pudota sitä päähän ja niin edelleen. Ei voida sanoa, miten päin kuula on ”oikein” kädessä, kun tehdään istumaannousuja tai vatsakiertoa.

Kahvakuulailu
Hmm. Levytankoilu?

Harva sekoittaa voimanostoa ja bodypumpia keskenään, vaikka molemmissa käytetäänkin tankoa. You get the point.

Mainokset

22 Responses to “Kahvakuulatekemisen ABC, termit.”

  1. Johan

    Hyvin kirjoitettu.

    ”Hyvä tekniikka mahdollistaa paljon: esimerkiksi minun on helpompi tehdä 28 kg kuulalla 10 yhden käden työntöä, kuin 56 kg levytangolla yksi työntö (en ole kokeillut).”

    Tää on mielenkiintoinen pointti. Vaikka asiaan varmasti vaikuttaa muutkin seikat kuin tekniikka, niin suurin vaikutus on varmasti just siinä. Itsellä tuo meni vielä reilu puoli vuotta sitten SELKEÄSTI toisin päin. Vaikka levytangolla onnistuin työntämään mutamia toistoja painoilla jotka pyörivät haarukassa 80-95kg (suht skeidalla tekniikalla, mutta ”sääntöjen” rajoissa), en varmasti olisi raskaalla kuulalla montaakaan toistoa kyennyt tekemään. Nyt pitäisikin huvikseen kokeilla missä mennään tankoilussa, kun se on jäänyt melkein kokonaan.

    ”Kahvakuulaharjoittelu” on varmaan sekavin ja hämmentävin aloittelijalle, ei vähiten siksi että sillä nimikkeellä markkinoidaan vähän yhtä ja toista. Mikäs siinä, jos kuula tosiaan välineenä on niin paljon käsipainoa/levytankoa/tiiliskiveä/lapiota seksikkäämpi että se saa ihmiset harrastamaan liikuntaa. Antaa palaa vaan!

    Vastaus
  2. Kukka

    Jani, ei päähän pudottamista tosiaan missään säännöissä ole kielletty.

    Mulla on kerran työnnöstä alastuodessa osunut kuula täysillä nenään. Se tuntui tosi viisaalta.

    Vastaus
  3. Kukka

    JOHAN, kyllähän mä varmaan _voisin_ jonkunlaisen harjoittelun jälkeen saada työnnettyä tangollisen rautaa ylös, mutta näitä kahta ei ehkä ole hyvä verrata tässä asiassa, koska tavoite on eri ja harjoittelu on erilaista.

    28 kg kuulalla en tekisi tai tee vain yhtä toistoa, vaan tavoittelisin pidempää sarjaa. Kuten sanottu, kevyttä ei ole järkeä nostaa vain vähän.

    Okei .. 28 ei ole ”kevyt”, mutta on se puolet kevyempi kuin 56 kg. Ja tekniikat on erilaiset jne jne.

    Vastaus
  4. Johan

    Näihhä se o.

    Mielummin voi miettiä kumpi on fiksumpaa ja hienomman näköistä, kahvakuulan pudottaminen nenään, tai levytangon tempaaminen otsaan. Nenäosuma on vielä kokematta.

    Vastaus
  5. Kukka

    Kyllä, se mikä on ”hienoimman näköistä” ratkaisee ehdottomasti. Hienolta näyttäminen on aina next season.

    Vastaus
  6. Kukka

    Vielä tuosta last seasonista.

    Nimenomaan nostaminen – kettlebell lifting – on se minkä uskon olevan pitkäikäisin tapa harjoitella; siis mitä kahvakuulaan tulee.

    Trendi-ilmiönä ja ryhmäliikuntajumppana se alkaa ilman muuta ennen pitkää hiipua; eihän kukaan jaksa tehdä ”aina sitä samaa” ilman selvää edistystä. Ellei ajattele harjoittelua pelkästään esim. liikunnan iloa tuovana jumppana ja mahdollisina vatsalihaksina, mikä on toki sekin täysin ymmärrettävää ja yhtä kaikki oikein.

    Jotta harjoittelussa on a) mielenkiintoa ja b) pitkällä tähtäimellä järkeä, siinä pitää olla mahdollisuus kehittyä, seurata kehitystä ja parhaimmillaan myös tehdä aika ajoin oma ennätys (heh, tää on mun henk. koht. mielipide, kuten toki kaikki muukin).

    On oltava mitattavia tuloksia. Raskaammin, pidempään, nopeammin tms. Olkoonkin oheisharjoittelua, tai kotona tehtävää treeniä, tai kuinka vaan.

    Jumppakuulailu on hyvä tapa harrastaa, mutta kehitystä siinä on vaikea seurata. Kahdeksikko on hyvä liike, mutta mikä on sen progressio, muuten kuin kahdeksikko raskaammalla painolla? Voihan sen esim. tehdä nopeammin tai eri suuntaan, ja sitten ehkä eri suuntaan vielä nopeammin, ja joku voi keksiä kolmannenkin suunnan.

    Jotain sellaista. Mikään ei silti vielä tee _liikkeistä_ huonoja, huom, en minä sitä sano.

    Nostamisen idea kuntoilijalle tai toisen lajin oheisharjoitteluksi on monille vielä vierasta, mikä on toki ymmärrettävää, kun koko pallo on vielä aika ’vieras’. Olin puhumassa aiheesta Painonnostoliiton Voimaseminaarissa keväällä, ehkä sitä pääsisi ensi vuonnakin.

    Vastaus
  7. Kukka

    Ryhmäliikunta + kahvakuula on silti mahdollista saada toimimaan erittäin hyvinkin; ja nimenomaan pitkäjänteisesti, suunnitellusti ja kehitystä taaten: tätä saa tiettävästi Petralta. Menkää Keski-Suomeen kokeilemaan: http://www.tahdonvoimaa.net/

    On varmasti muitakin, mutta minähän en voi tietää kun en harrasta. :)

    Vastaus
  8. Sam Brown

    Yhdistelen ohjatuilla tunneilla (parhaimmillaan n. 30 osallistujaa) WKC-fitness metodia (eli sitä Kukan ohjaajakoulutuksessa oppimaani) sekä tunnin täytteeksi kaikenmaailman liikkeitä kuulalla tehtyinä. Asiakkaiden kehitystä on todella ilo seurata, puhumattakaan siitä, kuinka tunneille osallistujien oman kehityksen seuraaminen motivoi heitä jatkamaan. Kokemukseni mukaan tulosten näkyvyys saa asiakkaat sitoutumaan tunneille/kursseille paremmin kuin ns. kuulajumppa yms. murkulan pyöritys ja heiluttelu, vaikka hyvää treeniä onkin. Nostamisen elinkaaren päätä ei ole näkyvissä. Yksi syy siihen on sen läheinen suhde kahvakuulaurheiluun, jossa kilpaillaan MM-tasolla. Voimme verrata asiaa kehonrakennustyyppiseen harjoitteluun. Ja kehonrakennuksessa, fitneksessä jne. kilpaillaan maailman laajuisesti. Salilla painoilla harjoitteleva kansa vaan lisääntyy vaikka aniharva heistä nousee kilpalavoille. Toisaalta saleillakin nähdään kaikenlaisia uutuuksia, joita vispataan ja vatkutetaan sinne tänne ja koitetaan repiä seinästä irti jos jonkinlaisen kahvan ja narun avulla. Kuka jaksaa näitä uutuuksia veivata puoltakaan vuotta palatakseen aina uudelleen niiden pariin uskoaksen hokeman: ”Joo, tää käy tosi hyvin syviin vatsalihaksiin”. Varmasti käykin mutta miten sen voit havainnoida tai näyttää muille esim. suorituskyvyn muodossa? (Ehkä 6 min. lankkupito toimisi tässä). Hauiskääntö käsipainolla on ja pysyy. Vajaa kolme kuukautta kilpailumielessä kahvakuulilla treenanneena (yhdet kisat takana) voin vain todeta saaneeni kovimmat vatsat mitä minulla koskaan on ollut (treenannut bodia n. 30 vuotta). Inhoan juoksua mutta nyt se on HELPOMPAA kuin koskaan ennen. Maastavetoraudat pysyvät paremmin näpeissä kuin nuorena ja vahvana. Spennaaminen näyteikkunan edessä ei tunnu enää yhtä tärkeältä kuin ennen, koska tiedän, että suorituskykyni on monessa asiassa paljon kovempi kuin koskaan ennen (olen nyt 46 v. ja itsetunto alkaa löytyä ;). Motivaatiota löytyy jatkossakin, koska nostamisessa riittää haastetta: Kuinka saan isommat kuulat kesytettyä niin, että kestän sekä fyysisesti että henkisesti 10 minuuttia niiden kanssa liikkeessä hyvän tekniikan etsimisen ohessa. Ja sitten on se pace ja sitten…
    Olet kuulien kanssa niin yksin kun kelloon kolahtaa sarjan 6. minuutti. Se on sitä omaa aikaa parhaimmillaan. Eikä se ole koskaa so last season.
    Paras kuula on nostettu kuula ja kaikki tekevät niin kuin tykkäävät ja minä tykkään nyt kiittää Kukkaa siitä mitä hän on antanut minulle kuulien ja asenteen parissa. Tämä sen lisäksi, että on Kukkis hyvä tyyppi livenä!

    Vastaus
  9. Marko Suomi

    Kahvakuulaharjoittelu on terminä yhtä selkeä kuin kuntosaliharjoittelu. :) Sisältää kaiken, eli ei mitään.

    Nostaminen, no, jotain menee ylöspäin. Termi antaa ainakin vinkin siitä mistä on kyse.

    Kahvakuulailu.. No, tehdään jotain kahvakuulilla. Yleensä tätä termiä käyttävillä tuntuu olevan kivaa, vaikka en tiedä mitä kaikkea puuhaavat.

    Sen sijaan kahvakuulaharjoitteluun ja varsinkin toiminnalliseen harjoitteluun liittyy välillä sellainen ryppyotsainen vakavuus, joka menee koomisen puolelle helposti. ”Nyt minä tässä olen tämän toiminnallisen harjoittelumuodon, joka ottaa just hyvin tohon sivuvatsaan ja alapakaraan, asiantuntija ja päällikkö. Katsokaa, minulla on pikeepaita. Otetaan se bosu ja sitten nojataan siihen ja aloitetaan vipariharjoittelu kahvakuulilla.”

    Vastaus
  10. Kukka

    Nooo, porukka ei vaan aina tule tietäneeksi tai kysyneeksi, miksi jotain tehdään. Kunhan siinä lukee ”sokeriton” tai ”toiminnallinen”. ”Ei sisällä natriumglutamaattia, on hyvin funktionaalinen”.

    Vastaus
  11. Kukka

    Ja vielä … mitkään näistä liikkumisen ilmenemismuodoista EI kilpaile toisiaan vastaan.

    On turhaa etsiä paremmuutta lajien tai jumppien väliltä, koska ei voi olla yleispätevää mittaria, millä voisi verrata vielä mielekkyyden ja sopivuuden jne ja maailman kovimman ja parhaimman lajin.

    Että esim. jääkiekko olisi parempi tai kovempi kuin zumba.

    Eikun mitä mä sekoilen, onpas se sanottu .. World’s fittest man tietenkin.

    Vastaus
  12. Kukka

    Ja mua nyt välttämättä kannata tässä asiassa kuunnella 8) .. defaulttina taas ehdottomasti asennevamma, eikä mua lopultakaan edes kiinnosta miksi joku tekee jotain tai kukaan ei tee mitään.

    Vastaus
  13. Eveliina Koivula

    ”On oltava mitattavia tuloksia.” tiivistää aika hyvin sen, miksi nostaminen on niin koukuttavaa. Eipä tarvitse miettiä, että millä sitä motivoisi itsensä liikkeelle (mikä tuntuu olevan yleinen haaste mikäli naistenlehtiä on uskominen). Mitattavat tulokset riittää motivaattoriksi ja entisenä kahvakuulaharjoittelijana ja nykyisenä nostajana voin väittää, että missään muussa lajissa ei pääse kiinni ”mitattaviin tuloksiin” yhtä varmasti ja suhteessa pienellä panostuksella kuin tässä.

    Vastaus
  14. TAV

    Tuosta ”toiminnallinen harjoittelu” – termistä on tullut jollain tapaa todella ärsyttävä johtuen varmaankin kaupallisuudesta ja muista siihen liittyvistä seikoista. Vaikka treenaankin kuulilla ”koko vartaloa kerralla”, silti treenaan salilla lihaksia eristäviä liikkeitä ja pidän niitä myös tarpeellisina nimenomaan ulkonäön kannalta. Teen eristäviä liikkeitä kuulillakin ja joissakin kuulat ovat mielestäni käsipainoon verraten ihan tasavertaisia, ellei parempia. Olen huomannut, että tälläiset mielipiteet ärsyttävät monia, mistähän se johtuu? :)

    Vastaus
  15. Kukka

    Se johtuu siitä, että pitää olla puritaani ja fundamentalisti. :D Osin paitsi pakkomielteestä, myös siitä että on tärkeää olla oikeassa ja kaikkien yläpuolella. ”Ei toi raukka tiedä, mistä se jää paitsi kun se tekee eristävää liikettä” .. you know. Eihän sen tekemisen tarvitse olla pois toisesta liikkeestä, mutta puhdasoppisuus on silti tärkeintä :D

    Vastaus
  16. Markku Niilo

    Salitreenissä on helppo seurata kehitystä. 1rm, toistojen määrät density treenissä, ennustettu 1rm http://exrx.net/Calculators/OneRepMax.html
    tai sitten jos haluaa motivaatiota iän, painon, yms. vaikutuksesta suorituskykyyn:
    http://www.lonkilgore.com/freebies/metric_bench_standards_small.pdf
    Tässä taulukossa näkee mm. sen minkä ikä vaikuttaa suoritukseen..

    Pääasia on että voi mitata missä mennään.. ja kahvakuulassakin on mahdollista mitata suorituskykyä..

    Vastaus

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Basic HTML is allowed. Your email address will not be published.

Subscribe to this comment feed via RSS