Huvin ja urheilun vuoksi.

Kahvakuulatekniikoista: rinnalleveto ja työntö

Pikavideo salilta, mallia rinnalleveto ja työntö. Lopuksi nämä yhteen (Clean&Jerk, eli One Arm Long Cycle, OALC). Peruspointteja:

• Tarkista ote: sama ote räkissä ja yläasennossa, ranne ei taitu.
• Räkkiasento: kuula pysyy keskellä ja samassa linjassa koko ajan.
• Rinnallevedossa nosto lähtee jaloista ja jalkojen ponnistuksesta. Käsi vain ohjaa kuulan rinnalle. Rinnalleveto ei ole hauiskääntö.
• Käsivarsi pysyy lähellä kehoa koko ajan.
• Työntö: Nosto lähtee jaloista, voimakas eka pomppu ylöspäin, kantapäät irtoavat maasta (nilkat -> polvet -> lantio)
• Käsi suoristuu ensin, sitten vasta jalat. Tehdään nopea allemeno.
• Kun eka pomppu on vahva, kuula paitsi nousee, myös pysähtyy ylhäällä varmemmin.

Jalkojen työskentely vaikuttaa olennaisesti siihen, miten kuula ’käyttäytyy’ yläasennossa. Kun nosto on nopea ja räjähtävä, kuula myös pysähtyy ylhäällä nopeasti. Jos työnnön tekee käsivoimilla tai ajoitus menee pieleen, kuula jää monesti yläasennossa heilumaan. Jos katson videoilta nostajien suorituksia, ei välttämättä tarvitse nähdä kuin kuula – se kertoo jo, mitä nostaja tekee tai jättää tekemättä jaloilla.

Advertisements

8 Responses to “Kahvakuulatekniikoista: rinnalleveto ja työntö”

  1. Titta

    Hyvät ohjeet ja video! Noista on paljon apua! Toivottavasti tempauksesta on tulossa samanlainen postaus. ;)

    Vastaus
  2. Kukka

    Tulee! Seuraavaksi heilautusta, sitten tempausta kun seuraavan kerran menen salille kameran kanssa. :)

    Vastaus
  3. Ulla

    Äh, en saa työntöä onnistumaan niin kun videolla. Jotenkin saan jalat ja käden suoristumaan yhtä aikaa, en kuten sulla videolla. Tartten treeniopastusta! Täytyykin katsoa, että oletko joskus jossain lähellä kouluttamassa, niin että voisi tulla hakemaan oppeja =) Mutta hyvät ohjeet ja video!

    Vastaus
  4. Milla

    Tämähän tuli juuri kuin tilauksesta! Just salilla tuskailin tuon rinnallevedon kanssa kun aina onnistun tömäyttämään kuulan käsivarteen tai hauikseen, näyttää niin kovin sulavalta ja hallitulta pron tekemänä verrattuna meikäläisen aloittelijan toteutukseen..

    Vastaus
  5. Kukka

    Ulla, kannattaa aloittaa punnerruksista ja vauhtipunnerruksista. Työnnön oppiminen vie yleensä hetken, vähän tyypistä riippuen. Missä päin on ”lähellä”, kyllä mulla on suunnitelmissa se kesäkiertue vielä tehdä …

    Milla, ota hauiksella vastaan!

    Vastaus
  6. Ulla

    Asun Vihdissä eli lähellä on Espoo-Vantaa-Helsinki akseli, lähinnä tämä Uusimaan alue =) Ja sun opastuksen takia voisi ajella vähän kauemmaksikin!

    Vastaus
  7. Eero

    Seurailen myös mielenkiinnolla milloin käyt treenejä pitämässä jossain etelä-savoa hipovalla alueella. Välillä Mikkeli-Lahti sadan kilometrin levyisellä väylällä :) Sitten vain harmittaa kyllä vielä enemmän jos ei pääsekään…

    Vastaus
  8. Kaisa

    Moi Kukka!

    Tosi kiva, kun olet laittanut tänne blogiin sun omia tekniikkavideoita, niistä on paljon apua ja iloa! Minäkin odottelen tempaus-videota, koska se on kaikkein haastavin liike itselleni. Vaikkin olen heilutellut kuulaa reilut pari vuotta ja käynyt kurssillasi, tuntuu tempaus edelleen välillä tosi vaikealta ja olen saanut usempaan kertaan olkapääni kipeäksi…Aurinkoista kesää!

    Vastaus

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

Basic HTML is allowed. Your email address will not be published.

Subscribe to this comment feed via RSS